Bratislava, 31. augusta 2017 – Bratislavská župa nutne potrebuje zmenu na poste predsedu. Súčasný župan Pavol Frešo nielen že už dávno vyčerpal svoj potenciál, ale za osem rokov v úrade toho viac nasľuboval, ako spravil. Malý odpočet činnosti, resp. nečinnosti súčasného predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavla Freša:
- Obchvat Pezinka – sľubuje ho už 8 rokov a dodnes nie je ani naprojektovaný. Peniaze, ktoré boli na neho alokované v IROPe, sa z veľkej časti rozpustili na iné priority. Pezinok je tretí najzaťaženejší úsek automobilmi po Prístavnom moste a Moste Lafranconi.
- Cesta medzi Rohožníkom a Malackami – sľubuje ju už 8 rokov, dodnes sa nezačalo stavať a ľudia v Rohožníku neveria, že sa začne na budúci rok. Po tejto ceste chodia tisíce kamiónov z Cementárne Rohožník.
- Sľuboval zavedenie atraktívnej integrovanej dopravy, ktoré nie je dodnes zvládnuté, lebo chýba nadväznosť spojov a odstránenie súbehu autobusov a vlakov. Pavol Frešo musel vymeniť dvoch riaditeľov Bratislavskej integrovanej dopravy, ktorých sám navrhol, aj preto idú zmeny tak pomaly.
- Sľúbené opravy ciest II. a III. triedy, ktoré župa sľúbi obciam, sa v danom roku neuskutočnia a nikto sa ani neozve, že prečo.
- 8 rokov sľubuje využitie 9 hektárového župného pozemku v Petržalke, určeného na šport a rekreáciu, ale dodnes na ňom nič nestojí.
- 8 rokov sľubuje opravu synagógy v Senci, ale doteraz sa nič nezačalo opravovať.
- Roky sľubovaná oprava divadla Aréna, na ktorú dala vláda peniaze, sa tohto roku neuskutoční, kvôli zbabranému verejnému obstarávaniu zo strany župy.
- Sľuboval, že sa bude venovať župe, ale namiesto toho sa venoval funkcii predsedu politickej strany SDKÚ – DS, ktorú doviedol ku krachu.
Typické je to, že keď sa rozhodol uchádzať o svoj tretí mandát, tak prišiel s konceptom dopravy zadarmo. Ako úradujúci župan mal začať svoju kampaň výpočtom úspechov, ktoré dosiahol za 8 rokov. Ale zdá sa, že nemá veľmi čo povedať, tak iba balamutí ľudí.
V čom spočíva zmena, ktorú chcem presadiť ja?
Dokončil som prácu na volebnom programe, ktorý je jedinečný v tom, že okrem cieľov, ktoré sú spoločné pre celý kraj, navrhuje ciele, ktoré sa týkajú iba Bratislavy a jednotlivých okresov kraja.
5 najdôležitejších cieľov na najbližších 5 rokov:
- Zvýšiť počet cestujúcich v integrovanej doprave, ktorá bude lepšie slúžiť dopravným potrebám ľudí, aby nemuseli stáť v zápchach na vjazde do mesta, zlepšiť nadväznosť spojov. Poskytnúť ľuďom mobilnú aplikáciu na nájdenie časovo najkratšej cesty do zvoleného cieľa so zohľadnením reálnych dát o doprave.
- Usmerňovať rozvoj obcí v okolí Bratislavy zmenou územného plánu BSK, ktorý na istý počet obyvateľov predpíše minimálnu občiansku vybavenosť (škôlky, zdravotná starostlivosť, lekáreň, kultúrne a športové zariadenia) a maximálnu pešiu vzdialenosť k nej podľa európskych noriem.
- Pripraviť Program aktívneho starnutia v kraji, ktorý bude zohľadňovať potreby seniorov, rozvíjať kvalitné sociálne služby a pripraviť program budovania nájomných bytov, najmä pre mladých a sociálne odkázaných. Riešiť zdravotnú pohotovosť nielen v Bratislave, ale aj v Malackách a v Senci.
- Poskytnúť mladej generácii kvalitné odborné vzdelanie na stredných školách v kraji so šancou uplatniť sa na trhu práce. K tomu systematicky zlepšovať podmienky škôl, opravovať ich budovy, ako aj ich školské dvory, aby mohli byť využité na rekreačné aktivity v popoludňajších hodinách a cez víkend pre žiakov a verejnosť.
- Presadzovať osobitné finančné zdroje zo strany štátu a štátnych fondov pre obce a mestá Bratislavského kraja, ktoré nemôžu čerpať eurofondy v takom rozsahu ako v iných krajoch, najmä na budovanie škôl a školských zariadení vzhľadom na nárast počtu obyvateľov kraja a budovanie kanalizácie.
Spoločné ciele pre Bratislavu
- Riešiť starostlivosť o cesty v Bratislave spoločnou dohodou BSK a Bratislavy
- Podporiť rozšírenie diaľnice D4 na 4 pruhy s územnou rezervou pre kolektory
Spoločné ciele pre Malacky
- Obchvat Malaciek riešiť využitím existujúcej diaľnice a novou križovatkou (Malacky – vybudovanie križovatky D2 Studienka)
- Postaviť cestu medzi Rohožníkom a Malackami a riešiť dopady počas výstavby
Spoločné ciele pre Pezinok
- Riešenie grobského obchvatu – trasovanie, územné rozhodnutie a financovanie ako základ budúceho obchvatu Pezinka
- Podpora vinohradníctva a zachovania vinohradov + rozvoj vinárskej školy v Modre
Spoločné ciele pre Senec
- Podpora vybudovaniu rozšírenia Starej seneckej cesty na 4 pruhy
2. Zvýšenie kapacity vlakov zo smeru Dunajská Streda, napr. rozšírením o druhú koľaj